Vietnam - Cestopisy

Vietnam, centrální vysočina a jižní Vietnam srpen 2011

po vlastní ose. Praha - Istanbul - Bangkok - Saigon

Cestopis Vietnam, srpen 2011

6.srpna odlet z Prahy - Ruzyně okolo 18 hodiny přes Istanbul, Bangkok, do Saigonu - Ho Chi Min city. Přílet v sobotu v 19 hod místního času.
Čekání na víza, v ruce jen jakési pozvání z netu a každý dvě fotky, během několika minut, po vyplnění formuláře můžeme pokračovat na pasovku a ven z letiště. měníme eura a dolary a sháníme taxi. První nás hned oškubal, jak jsme se později dozvěděli. Cena do centra se pohybuje okolo 8-10 usd a my zaplatili 40 usd : - ). První a jediný špatný obchod, pak už jsme se nedali !!
Hotel jsem našla na booking.com. cena 18 usd se snídaní, hotel dál od centra. Pokoj pěkný, útulný, minibar plný! Ceny lidové ! První sprcha a obhlídka okolí. Už byla skorem tma, tak jsme toho moc nestihli. Nějaké první jídlo u stánku, tedy spíš jejich vývařovny, najedli jsme se za 70kč oba dva. V další restauaraci jsme zakotvili na pivko a znaveni cestou jsme šli zpět na hotel. Zapili becherovkou večeři a šli spát. Ráno jsem bludila po recepci a nemohla se dočkat snídaně, špatně seřízené hodinky s časovým posunem udělali své! V 9h ráno nám přistála snídaně až do pokoje.
Do centra jsme si objednali na recepci taxíka, vyrazili s Lonely Planet pod paží. Vytyčenou trasu dle knížky jsme jakž takž dodrželi s občasnými občerstvovacími přestávkami na výbornou kávu se salkem a plněnou bagetou. Káva kolem 10káče a bageta též. Ráj to na zemi !!! Heineken za 18,- pivo Saigon i za 10kč koupíte : - ) prošli kolem Notre Damu, parku, opery, staré pošty, nesčetných tržnic se vracíme po 6 hodinách zpět na hotel, usínáme aještě týž večer vyrážíme na nákup do klasického supermarketu pro něco k snědku. Ceny vyšší jak kdekoliv jinde, ale pro nás stále levno. Nepřeberné množství ryb, žab, červů i v takovémto obchoďáku bych nečekala. Celkový dojem ze Saigonu je rozporuplý. Líbily se mi tržnice, venkovní stánky,parky. Ale jinak nepořádekv postranních uličkách, smrad, strašný provoz, na který se ale dá zvyknout a nakonec to byla i zábava. Jinak město je spíš nové,historie nic moc Stavujeme se opět na drink a večer už balíme na cestu k moři na pláž MUI NE, kousek za Phan Thiet.
3.den Phan Thiet - Mui Ne
na recepci taxíkem na nádraží se jelo celkem složitě, místní taxikáři neumí ani slovo anglicky, takže naštěstí mají vždy spojení na jakousi operátorku či někoho na drátě, kdo mluví. Zavezl nás tedy po půl hodině na nádraží za nějakých 130 kč. Tam jsme koupili lístky do Phan Thiet s tím, že odtud už je to kousek do Mui Ne. Nějakých 24 km. Jenže na nás čekal lůžkový bus. Pro nás 174 a 186cm vysoké evropany!! Jsme ani pokrčení neměli pohodlí a tuto přepravu do dneška nechápu. vejde se do busu takových 20 lidí, ale zřejmě se cesta pořád vyplatí.
Ve Phan Thiet jsme vystoupili morkou nohou a to nás pronásledovalo až do konce našeho putování. Slejvák byl tak velkej, že jsme se nemohli hnout z místa a nakonec ukecali taxikáře, který nás odvezl za nějakých 300kč do Mui Ne k našemu hotelovému resortu doporučeného Lonely Planet. usmlouvala jsem cenu na 25 usd za pokoj se snídaní u bazénu a s výhledem na moře. To počasí nám to trochu kazilo, ale resort naprosto úžasný, bazén krásný, pláž nádherná, dlouhá, vlny, palmy, co víc si přát? na večeři jsme šli v resortu a zapili úspěšný příjezd do místa odpočinku několika whisky . bratru platili jsme asi 500,- kč (600 000 vnd)na naše za večeři a ty panáky. Už nikdy víc jsme se tak nerozšoupli : ).
4.den opalovačka a prozkoumávání okolí, navštívili jsme pár cestovek, omrkli ceny za autobusy do vnitrozemí, do hor, kam jsme chtěli pokračovat. Ale měli jsem ještě dva dny před sebou válení, tak jsme zatím nic konkrétního nenaplánovali. Já jsem měla vytyčenou trasu podél pobřeží s tím, že když už to na nás bude moc, že spočineme opět někde na pláži a odpočineme si. Muž chtěl do džungle a do hor. I tak jsme našli výhodnou cenu za autobus, nějakých 200 km za 160 000vnd. Našli jsem také malé občerstvení, tedy příjemnou rodinu, která měla venku kuchyni. Tady se tomu ani nedá říkat restaurace, ale tak výborný oběd jsem měla poprvé a naposledy. Polévka s dary moře a rýžovými nudlemi!
5.den jsme vyrazili ráno do Red Canyon. Cesta vedla kousek za hotel, takže jsme ji našli lehce sami. Po cestě se k nám připojila banda tří kluků, tak 10ti letých a dovedli nás až k vodopádu, občas ukázali na nějakou rostlinu, zakonverzovali anglicky. Udělali nám společnou fotku u vodopádu a řekli si každý o 100 000 vnd. dali jsem jim 250 000vnd , malí obchodníci : ) přes poledne zase trochu toho válení se u bazénu, zjištění, že moře je strašně špinavé, plné pytlíků, hadrů a jiného bordelu. Několik kanálů, co ústí do moře taky zrovna nevonělo…………Ale co jsem ještě nikdy neviděla, byly strašně velký mušle všude kolem dokola. Vypadalo to na nějakých místech, jak na skládce mušlí. Takovou podobnou jsem viděla jen u kamarádky na fotkách z La Isla Margarity. Nikde v LP jsem se nedočetla o tom, že by se nemohli vyvážet, takže jich pár putovalo do našich batohů. Přesněji jsem je po jedné balila do toaleťáku a vozila v příruční taštičce všude s sebou : - )
Později odpoledne po nějakém tom lenošení na pláži, jsme se vydali na konec zátoky v Mui Ne, kde jsme viděli na obzoru špičky pagody a hradby nějakého chrámu. Již několikrát mně zklamal odhad a taky, že jo. Šli jsme asi hodinu a furt nic : - ). Nehledě na to, že čím dál od turistického letoviska, pokud se té oblasti Mui Ne dá tak říkat (myslím tím spíš období v červenci), tím víc jste pro místní exotičtí. Užívali jsme si pohledů místních, jeden kluk se ke mně přitočil a začal mi vietnamsky něco vyprávět : - ) bylo to fakt srandovní. Kolem cesty bylo spousty krámků, našli jsme Pagodu i chrám, který vypadal jakoby sloužil sirotkům či opuštěným dětem. Zátoka s loďkama,k teré se pohupovali na vlnách, uviděli i čerstvé úlovky krabů……Na cestu zpátky jsme si najali mototaxi a ještě týž den jsme si koupili v místní cestovní kanceláři místenky do města DALAT, které je blíže hor a více ve střednu Vitenamu.
6.den nás vyzvedl autobus přímo před hotelem. No autobus, byl to spíš větší van .Co nás zarazilo po cestě, bylo menší sdržení, kdy řidič pořád něco nakládal do zavazadlového prostoru. No asi spojil přepravu zboží z transportem lidí : - ) U dálkových busů je dobré, že pokaždé Vám tak v půli cestě zastaví u restaurace, kde se můžete občerstvit. Po 5ti hodinách přijíždíme do DALATU. Jelikož námi vybraný hotel dole Lp byl plně obsazen, paní na recepci nás odkázala na hotel svého bratra, který vbyl asi o 500 metrů dál a udělali jsme dobře. Taxík nás za 30,- kč vyvezl výš nad město a jeho umístění jsme si nemohli lépe zvolit. Z okna svého pokoje jsme koukali přímo na krásný budhistický chrám. Snad pokaždé, kdy jsem přijeli do nového města, začlo pršet. Proto jsem se jen na hotelu převlékli a šli na prohlídku města a ulovit něco k jídlu. Skončili jsem nakonec v obchoďáku, kde jsme si jídlo mohli sami vybrat! Měli jsme skvělý servis a jídlo bylo za 90,- kč pro oba !!! Miluju Vietnam!! : - ) ještě hledáme něakou hospůdku, kde bysme skočili na pivko, nechceme sedět na plastových židličkách pro děti, tak volíme luxusnější podnik, kde ale mají Heineken a Saigon beer, sedíme před restaurací na jediných dvou volných židličkách a vychutnáváme si první den v horách.
7. den ráno plánujeme celodenní výlet. Máme mapku města s nejbližším centrem, s vyznačeným trhem, zubačkou, crazy hausem a několika chrámy. Taxíkem se necháváme zavést na nádraží. Lístky starobylou lokomotivou do 15 minut vzdáleného města Trai Mat použijeme tam i zpět. Na konci cesty je 45 minut volného času. Vlak je plný Vietnamců, my stojíme venku a fotíme cestu. Okolo kolejí vidíme mnoho políček u samotného nádraží pak prodavače s čímkoliv. Městečko je velmi malé a my jsme tam jedinný cizinci. Tady se opravdu zastavil čas. Když přijíždíme zpátky na peron, na kolejích se fotí novomanželé, je to velice komické. Vypadá to, jakoby ženich zachraňoval nevěstu od skoku pod vlak : - )
Z nádraží jdeme podle mapky šli kolem velkého jezera s obrovskými labutěmi místo klasických šlapadel. Viděli rybáře, kteří prodávají úlovky hned u silnice, opodál ty samé rybáře u stoky, kde ten úlovek lovili, z úplně špinavé, bordelem a nánosem odpadků zaneřáděné vody, co ústila do krásného jezera ve středu města :(
Míjíme křesťanský kostel, „Eifelovu věž“ pozůstatky po francouzích, crazy house, to je spíš atrakce pro děti, ten nás nijak neuchvátil…. míjíme budhistický chrám. Pak potkáváme prvního „něco jakoby meckáče“ dáváme prvního hamburgera a fakt bomba !! Dle mapky se dostaneme k našemu vždy vyhledávánému tržišti. Je to na náměstí, na které sestupujeme po schodech, uprostřed se tyčí kamenná socha a na náměstí ústí několik uliček, ty jsou plné trhovníků. Z výšky to vypadá hezky, jako v našem městě na trhu. Přijdeme blíž a zjišťujeme,že se zde prodává maso na stolech, drůbež v kotcích, textil, sušené ryby, prostě všechno. Některé prodavačky, zřejmě brzkým ranním vstáváním jsou tak unavené, že jednu vidíme spát s dítetěm mezi podprsenkama ( na fotce jen těžko rozpoznatelná hlavička i její dcerky) jedna spí přímo na pultě. Mají těžký život, to je vidět na každé z nich. Výlet končíme opět v našem obchoďáku, kde si dáváme večeři a jdem na pivko! Ještě zaizujeme přes cestovní kancelář poblíž hotelu odvoz do vzdálenějšího Buon Ma Thuot. Kde chceme navštívit Národní park, vodopády a lanové mosty
8.den ráno vyjíždíme velkým autobusem. Dostáváme vodu, zvlhčující ubrousky….Z nádraží si bereme taxika, protože jak je zvykem, kam přijedeme, tam prší. Vybrali jsme hotel opět dle LP. Hotel je krásný, pokoj ve třetím patře, kousek od pomníku kamenného tanku a sousoší oslavující konec války.
Jdem hned do města, po cestě jsme totiž zahlídli KFC!! Cesta je to celkem dlouhá, ale udivuje nás velký bulvár, celý vykládaný dlažbou, chodník tak 2-3 metry dlouhý, o obou stranách a každých 100 metrů vlajka s rudou hvězdou či srpy a kladiva ! Tu pomník Ho či Mina : - ) bilbordy z květnových voleb…Po pozdním obědě v KFC, které nepatří k nejlevnějším, spočineme na hotelu, plánujeme na zítra výlet do Národního parku YOK DON.
9.den ráno se necháváme taxikářem zavést na autobusové nádraží, ten nám nerozumí ani slovo, spojuje se tedy s někým,kdo anglicky trochu umí a zavezl nás asi 100 metrů ke kafe“YOK DON“ naštěstí jsme si pamatovali, kde nádraží je, tak po několika manévrech nakonec poslechl a zavezl nás tam,kam jsme chtěli. Fialovým autobusem jsme vyjeli na 45km vzdálenou cestu. Jediný turisti!
Nechali jsme se vysadit u Národního parku a nikde nikdo. Kdybysme lépe četli,dovzděli bysme se, že všechny výlety se pořádají z Ban Donu, vesnička asi 4km vzdálená od cedule YOK DON. Nevadí i tak jsme našli průvodce, který nás vzal do matriarchální původní vesnice na kůlech, domečky vypadjí opravdu chudě. Z venku jen pobité prkny, vevnitř však zaparkované tř skutry, lednice a LCD : ) a před ní se válí malé holčičky a sledují minimax :) Máme domluvenou plavbu loďkou po řece Serec, která ústí v Mongolsku. Potkáváme rybáře, co se vrací z práce a nakonec je to celkem hezká projížďka. Děkujeme našemu průvodci,platíme 30usd a jdem konečně do vesničky Ban Don. Tam teprve vidíme opravdové turistické středisko se slony, lanovými mosty a suvenýry. Zpátky jedeme opět naším fialovým busem a vystupujeme nedaleko hotelu. V kanceláři ještě kupujeme lístky do Saigonu.
10.den ráno vyjíždíme na dlouhou cestu do Saigonu, opět stavíme ve vynikající restauraci na úrovni, konečně si pochutnáváme na bůčku a rýži, pijeme redbul :) veče přijíždíme do Saigonu a jak jinak, prší. Necháváme se zavést taxikáři do district 1, tedy do centra. Tady jsem našla hotel za 20usd na noc. Bydlíme opět hodně vysoko a máme krásný výhled na noční Saigon. Leje jako z konve. Jdem nakoupit do krámku hned vedle hotelu něco na snídani a něco k pití. cena je bez snídaně.Kupujeme klasické polívky v plastu. Jsem na to zvědavá :)
11.den ráno snídáme, polévka celkem fajn a vydáváme se do tržnice Ben Than, která má být nedaleko hotelu. Hotel jsem hledala kvůli tomu. Je tu plno suvenýrů. Nakupujeme dárky.
12 a 13.den se sem ještě několikrát vracím, protože jsme nakonec v Saigonu zůstali….Potkali jsme se s Němcem, který nám vyprávěl, jak tu žije dlouho a jak je tu levno. Vyprávěl, jak měl dům, který si nechal celý přestavět na evropský styl, tedy hlavně kuchyni a zahrádku, tu měl prý celou vybetonovanou, tak tam nechal udělat trávník. Nájem tam platil 50,-€ a voda 5,-€ a ply 5,-€ měsíčně. Se mu nedivím, že je tu na penzi. Povídáme o tom,kde jsme všude byli, nakonec jsme našli společného známého z Mui Ne, našeho prvního letoviska na pláži. Tady jsme potkali opilého Holanďana a zjistili jsme, že je to známá figurka. On každý cizinec, co se sem přestěhuje, je tak trošku exot : - )
Poslední den, kdy už mám narvaný batoh maskama a soškama balíme a objednáváme taxi na letiště. U kluků na recepci. Díky bohu, znalých poměrů již platíme 8 usd a ne 30 : ) za odvoz. Sic jedeme nějakým strašně stařičkým autíčkem, ještě starším řidičem, ale s klimou a jedeme klikatýma uličkama a na latišti jsme včas! Teď ještě ten šíleně dlouhý let před námi a konečně zpět doma!!